MODA DÜNYASININ PANDEMİYLE İMTİHANI

Mart ayından bu yana pandemiye dönüşen salgın kısa sürede bitecek gibi görünmezken, moda endüstrisi üretimden pazarlamaya, tüketim alışkanlıklarından alışveriş biçimlerine kadar tüm organizasyon yapısını gözden geçiriyor. Büyük moda evlerinden, küçük üreticilere kadar sektörün tamamı pandemiden önce de sıkça vurgulanan dijital odaklı bir değişimin içine girmeye zorlanıyor. Uzmanlar bu değişimin pandemiden sonra da devam eden kalıcı etkilerinin olacağı konusunda uyarıyor. Pandemi sona erdiğinde ise moda markalarının yüzde 80 gibi büyük bir bölümünü finansal açıdan zor günler bekliyor.

Tasarımcılar, zanaatkarlar, tedarikçiler, atölye, fabrika ve mağaza çalışanları, yerel el sanatçıları, aksesuarcılar, lojistik personel gibi geniş bir organizasyona sahip olan ve bu yapısıyla dünyanın ikinci büyük istihdam kaynağı olan moda endüstrisi bugün umutsuz bir ekonomik koşullarla karşı karşıya kalmış durumda. Sektörde sosyal güvencesi olmayan tahmini iki milyar kayıt dışı çalışanın olması ise küresel tabloyu daha da karamsar hale getiriyor. Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından yapılan bir değerlendirmede salgının yarattığı iktisat ve emek krizi, küresel işsizliği yaklaşık 25 milyon artırabileceğine dikkat çekiyor.  

 

2020 yılına girerken, hazır giyim ve tekstil sektörü daralan piyasaların açılacağını ve yavaş yavaş bir yükseliş trendinin yakalanacağını umut ediyordu. Ancak beklenmedik bir biçimde hayatımıza giren, sağlığımızın yanında ekonomiyi de tehdit eden yeni koronavirüs COVID-19 salgını tüm beklentileri altı üst etti. COVID-19 salgını ile küresel ekonomi tarihe geçecek büyük bir şok yaşarken Uluslararası Para Fonu (IMF), Korona virüs salgını nedeniyle dünya ekonomisinin 1929’daki Büyük Buhran’dan bu yana en büyük resesyonun yaşayacağı uyarısında bulundu. Salgının dayattığı olağanüstü şartlar küresel ticarette büyük bir düşüş yaşanmasına neden oldu. Şu an yaşanan ikinci dalga beklentisi ise piyasaları tedirgin ediyor. Amerikalı uluslararası yönetim danışmanlık firması McKinsey’nin raporuna göre son altı aylık süreçte tüketicilerin yüzde 56’sı harcamalarını azalttı; yüzde 48’i normal şartlar altında satın alabilecekleri ürünü ekonomik belirsizlik nedeniyle almadığı için moda endüstrisini yıl sonunda yüzde 27-30 arasında bir düşüş bekliyor. Daha vahimi ise pandemi sona erdiğinde dahi moda markalarının yüzde 80 gibi büyük bir bölümünün finansal açıdan zor durumda olacağı gerçeği. Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından yapılan bir değerlendirmede salgının yarattığı iktisat ve emek krizi, küresel işsizliği yaklaşık 25 milyon artırabileceğine dikkat çekiyor.

HAZIR GİYİMCİLER

Halihazırda hazır giyim ve tekstil sektörünün en büyük üreticileri Çin, Hong Kong, Hindistan, Almanya, İtalya, Türkiye, Bangladeş, Vietnam, Kamboçya, İspanya ve Amerika Birleşik Devletleri olarak gözüküyor. Salgında tüm ülkeler ve tüm marka ve üreticiler aynı şekilde olumsuz yönde etkilendi. Önceliği salgınla mücadeleye veren ülkeler, bir yandan da ekonomik sıkıntıları aşacak tedbirler alarak, çeşitli destek programlarıyla hem işletmelerin hem bu işletmelerde çalışanların bu sıkıntılı dönemi atlatmasına çalışıyor. Tıpkı salgınla mücadele gibi ekonomik krizle mücadelede de her ülkenin kendine ait çözümler ortaya koyduğu görülüyor.

Mart ayından bu yana pandemiye dönüşen salgının yarattığı koşullar, moda endüstrisi üretimden pazarlamaya, tüketim alışkanlıklarından alışveriş biçimlerine kadar tüm organizasyon yapısını gözden geçirmeye zorlarken, pandemiden çok önce başlayan bir değişimi de hızlandıran etkisi oldu. Büyük moda evlerinden, küçük üreticilere kadar sektörün tamamı pandemiden önce de sıkça vurgulanan dijital odaklı bir değişime çoktan başladı. Uzmanlar bu değişimin pandemiden sonra da devam eden kalıcı etkilerinin olacağı konusunda uyarıyor.

YENİ NORMAL

Oluşan yeni şartlara en kısa sürede uyum sağlamanın şirketler için hayati önem taşıyacağı bu dönemde, hazır giyim ve tekstil endüstrisinin “Yeni Normal”i nasıl olacak? Üretimden, tedarik zincirine, sunumdan pazarla iletişime, para transferlerinden alacakların sigortasına kadar tüm organizasyonun gözden geçirilmesi gerekiyor. Bu krizi ve yapılması gerekenleri iyi anlayıp harekete geçenler, daha önceki krizlerde olduğu gibi bu krizden de güçlenerek çıkacaklar. Bunun için değişime direnç gösterilmemesi gerekiyor. Zaruri gözüken, çalışma ortamlarının yeniden dizayn edilmesi ve çalışma koşullarının gözden geçirilmesi şirketlerin ilk yapılması gereken. Yaşanan sürecin ardından online satışta çok daha etkin kanalların geliştirilmesi gerektiği konusunda ise herkes hem fikir.  Özellikle ihracatçı hazır giyim firmalar için çalıştıkları ülkelerde küresel veya yerel olarak faaliyet gösteren ‘private shopping” diye tabi edilen internet siteleri, brand store’lar yeni hedefler arasına girdi. Dijital fuarlar, dijital alım heyeti programları en azından pandemi süreci boyunca ticareti canlandırmanın en önemli enstrümanı haline geldi. Bu arada online’da kalınan süre arttıkça siber güvenlik sistemlerin güçlendirilmesine daha fazla ihtiyaç duyulduğuna da unutmamak gerekiyor. Bunların dışında zaten endüstrinin gündeminde olan “Sürdürülebilir Moda” kavramı çok daha önemli hale geliyor. Ekolojik duyarlılığı olan ürünler, geri dönüşüm, fonksiyonel, rahat ve konforlu spor ve sokak giyimin yükselmeye devam edeceği önümüzdeki dönemde, doğal hammadde, anti bakteriyel teknik kumaşlar daha çok konuşulacak.

MBFWI DE DİJİTALE TAŞINDI

İlk kez dijital olarak gerçekleştirilecek olan Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul 12-16 Ekim tarihlerinde www.mbfwistanbul.com adresinde konumlandırılacak olan sanal etkinlik alanında yapılacak.

Türkiye’nin en önemli moda etkinliği olan Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul’un (MBFWI) 15. sezon takvimi 12-16 Ekim olarak açıklanırken, 30’dan fazla tasarımcının katılacağı organizasyon beklendiği gibi tamamen dijital platformlarda gerçekleştirilecek.

Türkiye Tanıtım Grubu (TTG) desteği ile uluslararası dijital platformlar üzerinden gerçekleşecek etkinlikte tasarımcı markaları ve tasarımcılar koleksiyonlarını www.mbfwistanbul.com adresinden dijital formatta sunacak. Ayrıca sanal showroom’lar, paneller, podcast’ler ve farklı disiplinleri bir araya getiren iş birlikleri etkinlik takviminde yer alacak. 2021 İlkbahar-Yaz koleksiyonlarının ilk kez sunulacağı moda haftası, sezonu pandemi gölgesinde geçiren 2020/21 koleksiyonlarını son tüketici ile buluşturan yaratıcı bir ‘season-free’ platformu işlevi de görecek.

Defile çekimleri Galataport İstanbul ve Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşen dijital etkinlik, İstanbul’un kültürel ve tarihi zenginliklerini de küresel moda platformlarına taşımayı amaçlıyor.

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin (İHKİB) organizasyonuyla düzenlenen MBFWI; Ticaret Bakanlığı öncülüğünde Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) nezdinde kurulmuş olan Türkiye Tanıtım Grubu (TTG), Moda Tasarımcıları Derneği (MTD), Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ve İstanbul Moda Akademisi (İMA) tarafından destekleniyor.

KATILIMCILAR

Mercedes-Benz Fashion Week Istanbul'a katılan isimler arasında Belma Özdemir, Ceren Ocak, Cihan Nacar, Çiğdem Akın, DB Berdan, Emre Erdemoğlu, Gökhan Yavaş, Hakaan Yıldırım, Karma – Mehmet Emiroğlu, Engin Ekinci, Seydullah Yılmaz, Kith&Kin, Mercedes-Benz presents Özlem Süer, Mehtap Elaidi, Meltem Özbek, Mert Erkan, MİİN by Kadir Kılıç, Murat Aytulum, Museum Of Fine Clothing – Eda Güngör, Natalie Kolyozyan, Nedo by Nedret Taciroğlu, New Gen, Nihan Peker, Niyazi Erdoğan, Özgür Masur, Özlem Kaya, Raşit Bağzıbağlı, , Simay Bülbül, Sudi Etuz, T.A.G.G. – Gökay Gündoğdu, Tuba Ergin, Tuvanam, ve Y Plus by Yakup Biçer yer alıyor.

İPEKYOL’DAN İLHAM VERİCİ ŞIKLIK

İpekyol 2020/21 Sonbahar-Kış Koleksiyonu standart formlardan çıkan farklı kalıplarıyla yeni sezonda ilham veren bir şıklık sunuyor. Geometrik detaylar, farklı desen oyunları, minimal parçalar, ekoselerin dikkat çektiği koleksiyonda romantik stil sevenler için maksi ve mini elbiseler de yer alıyor. Ceket ve hırkalar, denim ile samimi bir uyum yakalayan oversize gömlekler, gündüzden geceye kolaylıkla adapte edilebilen kilit parçalar olarak dikkat çekiyor.

RAF SIMONS & PRADA

2018 yılında Calvin Klein’den ayrılan ve kendi markasına odaklanan Raf Simons, Miuccia Prada ile birlikte aldıkları yeni bir kararla Prada’nın son koleksiyonunda birlikte çalışacaklarını açıkladı. Kreatif Direktörlük pozisyonunu paylaşacak olan Simons ve Prada ortaklığı ile hazırlanan ilk koleksiyon 24 Eylül’de satışa sunulacak.

FASHIONİST OSMANBEY DİJİTAL PLATFORMA TAŞINDI!

OTİAD, bundan böyle ‘’ Fashionist ‘’ adıyla yurt içi ve yurt dışında yapılacak fuar, ticaret heyeti gibi etkinliklerini ‘’Fashionist Osmanbey‘’ markası ile gerçekleştirecek.

Mart ayından bu yana devam eden yeni koronavirüs COVID-19 salgını nedeniyle moda endüstrisinin tüm paydaşları faaliyetlerinin bir kısmını dijitale taşımak zorunda kaldı. Osmanbey Tekstilci İş İnsanları Derneği’nin (OTİAD) girişimiyle abiye, gelinlik ve damatlık konusunda ihtiyaca cevap vermek üzere hayata geçirilen ve geçtiğimiz yıl kapsamına şık günlük giyimi de ekleyerek bir moda fuarına dönüşen Fashionist de bu akıma uyarak bir sonraki etkinliğini dijital platforma taşıma kararı aldı. 22-26 Şubat 2021 tarihleri arasında “Fashionist Osmanbey Sanal Moda Fuarı” adıyla gerçekleştirilecek organizasyon için çalışmalar tüm hızıyla sürüyor. Osmanbey sokaklarının bir simülasyonu şeklinde düşünülen fuarın aynı zamanda bölgenin tanıtımında da etkili olması hedefleniyor.

BEYMEN’İN DİNGİN KIŞI

Abartısız yalın siluetler, dingin formlar ve zarif tasarımların öne çıktığı Beymen Collection 2020/21 Sonbahar- Kış koleksiyonu, kadınlar için zengin alternatifler sunuyor. Renk paletinde lacivert, açık gri, turuncu, beyaz ve nude tonlarının öne çıktığı koleksiyonda feminen ve maskülen kombin birliktelikleri, ipek bluz ve elbiseler, tül etekler, kruvaze ceketler, pardösü, triko ve indgo denim dikkat çekiyor.

Dior Erkek / Fendi Kadın

KIM JONES

Lüks moda grubu LVMH bünyesindeki Christian Dior’un erkek giyim koleksiyonlarını tasarlayan Kim Jones, aynı grubun bünyesindeki Fendi’nin kadın haute couture ve hazır giyim koleksiyonlarının kreatif direktörü oldu.  Her iki markanın da tasarımlarını üstlenecek Kim Jones’un kadın giyiminde ilk deneyimi. Markanın kadın koleksiyonlarını 1965’ten beri Karl Lagerfeld tasarlıyordu.